Potvrzení moci uznání autority pocit nadřazenosti pomsta Nevědomost bezradnost, neschopnost řešit situaci jinak pocit bezmoci Časový stres snaha reagovat rychle v časovém presu Pohodlnost rychlé řešení působit výchovně bez námahy mít klid Osobní problémy nesplněná očekávání náladovost problémy s komunikací Pokud rodič či učitel řeší nějakou nekázeň, porušení pravidel apod. slovními výtkami a Praha 22 trestem, pak je jen minimální naděje, že se z toho dítě poučí. Nejúčinnějším způsobem výchovy a sociálního učení je praktická zkušenost, kterou doprovází jak pozitivní, tak negativní emoce. Příkladem zde může být fyzický trest například facka za ublížení mladšímu sourozenci žduchnutí. Slyšel, že mladšímu sourozenci se neubližuje, ale sám zažil ublížení. Tudíž si z toho odnese to, že na montessori školkami Královice ubližování není nic špatného. Dalším prostředkem pro trestání jsou výhružky. Například, že bude dítěti zakázána jeho oblíbená montessori školek Královicemi činnost. Pokud však dítě tuto činnost oželí, pak nemá důvod, proč by se mělo příště chovat správně. Takový trest také dítě může Pacov považovat za zaplacení, po kterém si opět může dělat to, co chce. Tyto příklady trestů a jejich důsledků, které nevedou ke skutečné nápravě, nám ukazují důvody, proč Montessori pedagogika tresty ve své metodě neobsahuje. Kopřiva, Nováčková, Nevolová, Kopřivová, str. Odměny Odměnou se rozumí úplatek za provedení činnosti, která je po dítěti požadována učiteli, rodiči apod Pro odměny je
charakteristickým jevem to, že čím více jich dítě dostává, tím více jich vyžaduje. Po odměnění už není důvod pro pokračování v činnosti. Hlavní vlastností odměny je to, že snižuje původní vnitřní motivaci a vytváří závislost na vnější motivaci. Pokud je tedy nějaká činnost vykonávána za účelem získání odměny, pak její podstata ztrácí na hodnotě. Dále odměna nezvyšuje kvalitu činnosti. Březí Tato vnější motivace může pouze zvýšit výkon. Pokud je dítě motivováno odměnou, udělá jen tolik, kolik je potřebné pro její získání. Příkladem je známkování. Pokud na jedničku stačí pouze jednoslovné odpovědi, pak se žáci nebudou rozepisovat, ač by toho věděli více. Jejich cílem je pouze získat jedničku. Nepotřebují ukázat, že mají větší vědomosti. Alespoň ve většině případů to dětské cvičení u Prahy 10 Královic